Teach >> Lectures
Below you will find subjects recently guaranteed and taught (since 2010) at the Faculty of Science of the J. E. Purkyně University in Ústí nad Labem.
At the bottom optional subjects guaranteed until 2009 at the Faculty of Science of the Charles University (marked with the letter Z). Partial participation on teaching other subjects.
There is the recommended year of study for each subject: 1., 2. and 3rd for undergraduate study, 1st and 2nd for the first cycle of graduate programme.
Then the field of study primarily suitable for the subject: GSE (undergraduate study programme Geography of Middle Europe), Geo (undergraduate study programme Geography), 2obor (bi-specialization´s undergraduate study programme Geography), NMgr. (first cycel of graduate programme Geography)
At the same time the term when the subject is opened is stated (ZS = winter term, LS = summer term).
Details about the subjects are only in Czech.
Geografická kartografie (PřF) / Základy kartografie (FŽP) / 1.; Geo, GSE, 2obor, AGI; ZS / Povinný / (2/1): pouze přednášky /
Anotace: Základní předmět určený studentům 1. ročníku všech bakalářských oborů katedry geografie a předmět pro studenty studijního programu Aplikovaná geoinformatika (FŽP). V zimním semestru jsou v rámci přednášek studenti seznamováni s oborem kartografie, zásadami mapové tvorby, a to jak topografických, tak tematických map. Na praktických úlohách se studenti učí...

Anotace: Základní předmět určený studentům 1. ročníku všech bakalářských oborů katedry geografie a předmět pro studenty studijního programu Aplikovaná geoinformatika (FŽP). V zimním semestru jsou v rámci přednášek studenti seznamováni s oborem kartografie, zásadami mapové tvorby, a to jak topografických, tak tematických map. Na praktických úlohách se studenti učí vytvářet mapy vč. používání správných vyjadřovacích prostředků.
Interdiscisciplinární přístupy ke kartografické tvorbě / LS / Výběrový / (0/2) /
Anotace: Předmětem kurzu jsou interdisciplinární přístupy ke kartografické tvorbě. Pozornost je přitom zaměřena především na humanitní disciplíny (sociologie, psychologie a kulturní antropologie) a humanistickou perspektivu kartografie. Typické je, že je předmět každý rok zaměřen na řešení jiného aktuálního problému z okruhu interdisciplinarity kartografie (např. otázka...

Anotace: Předmětem kurzu jsou interdisciplinární přístupy ke kartografické tvorbě. Pozornost je přitom zaměřena především na humanitní disciplíny (sociologie, psychologie a kulturní antropologie) a humanistickou perspektivu kartografie. Typické je, že je předmět každý rok zaměřen na řešení jiného aktuálního problému z okruhu interdisciplinarity kartografie (např. otázka mapy jako jednoho z obrazů světa kolem nás, problematika kognitivního mapování, obecné otázky hodnocení kartografické tvorby, urbanonymické mapy, grafika a mapy). V rámci seminářů studenti aplikují probírané přístupy a metody v rámci praktických úloh. 1. Mapa jako obraz světa - teorie obrazu,2. Mapa jako text - kartografická sémiologie,3. Mapa jako prostředek komunikace - teorie komunikace,4. Mapa jako projev kultury a člověka - kulturní, sociální a psychologické aspekty kartografické tvorby,5. Mapa jako umělecké dílo - vztah umění a kartografie, umělecká kartografie, kreativita,6. Mapa jako předmět hodnocení - metody hodnocení kartografických děl.
Kulturní geografie / 1. a 2.; NMgr.; ZS / Povinný / (2/1) /
Anotace: Kurz je zaměřen na sledování základních znaků struktury kulturní geografie: národy, jazyky, náboženství, kulturní památky (UNESCO), zvyky a tradice. Sleduje specifika utváření národů a náboženství, jejich vývoje, rozmístění, příčiny vzniku etnických a náboženských konfliktů ve světě. Zvláštní pozornost je věnována makroregionální diferenciaci světa a...

Anotace: Kurz je zaměřen na sledování základních znaků struktury kulturní geografie: národy, jazyky, náboženství, kulturní památky (UNESCO), zvyky a tradice. Sleduje specifika utváření národů a náboženství, jejich vývoje, rozmístění, příčiny vzniku etnických a náboženských konfliktů ve světě. Zvláštní pozornost je věnována makroregionální diferenciaci světa a formování civilizací v pojetí různých autorů. V seminářích posluchači zpracují a prezentují vlastní projekty zaměřené na hodnocení, potenciál rozvoje a možnost využití kulturních a historických specifik vybraných lokalit k rozvoji cestovního ruchu. 1. Pojem „kultura“ 2. Fungování a základní principy kultury 3. Dynamika a vývoj kultury 4. Skupiny ve vzájemném kontaktu a kategorizace kultury 5. Kulturní geografie a geografie kultury 6. Antropogeneze a civilizace 7. Jazyk 8. Náboženství 9. Národy a etnika 10. Lokální a regionální kultura 11. Kulturní dědictví 12. Kulturní regiony světa a jejich specifika
Kulturní památky UNESCO / 2.-3.; Geo / LS / Výběrový / (2/0) /
Anotace: Kurz je zaměřen na hodnocení lokalizace kulturních památek UNESCO ve světě. Úvodní přednášky seznamují studenty s institucionálním zabezpečením kulturního dědictví a s významem instituce pro zachování kulturní rozmanitosti. Makroregiony světa jsou uvozeny nástinem kulturně-geografické charakteristiky a nastíněna vazba na příslušné kulturní dědictví. To je...

Anotace: Kurz je zaměřen na hodnocení lokalizace kulturních památek UNESCO ve světě. Úvodní přednášky seznamují studenty s institucionálním zabezpečením kulturního dědictví a s významem instituce pro zachování kulturní rozmanitosti. Makroregiony světa jsou uvozeny nástinem kulturně-geografické charakteristiky a nastíněna vazba na příslušné kulturní dědictví. To je diferencováno do příslušných specifických typů, z kterých je vybrán vždy jeden typický reprezentant. Student kurzu získá přehled o kulturním dědictví světa a o jeho lokalizaci ve vazbě na kulturně-geografická specifika. Dokáže zhodnotit význam jednotlivých reprezentantů kulturního dědictví pro danou kulturně-geografickou oblast.
Sociální komunikace / 1. a 2. NMgr. LS / Povinný / (1/1) /
Anotace: Cílem předmětu je podat základní informace o teoretických konceptech sociální komunikace a především v praxi vyzkoušet její různé roviny: 1) intrapersonální, 2) interpersonální, 3) skupinovou, 4) masovou a 5) vizuální. Studenti v rámci předmětu zpracují motivační dopis a CV pro potenciálního zaměstnavatele. Rovněž si připraví alespoň jednu vizuálii pro...

Anotace: Cílem předmětu je podat základní informace o teoretických konceptech sociální komunikace a především v praxi vyzkoušet její různé roviny: 1) intrapersonální, 2) interpersonální, 3) skupinovou, 4) masovou a 5) vizuální. Studenti v rámci předmětu zpracují motivační dopis a CV pro potenciálního zaměstnavatele. Rovněž si připraví alespoň jednu vizuálii pro účely své diplomové práce.